29.12.09

Αντί για τέλη δίνουν τις... πινακίδες

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιώργος Φιντικάκης
Ουρές στις Εφορίες από ιδιοκτήτες Ι.Χ. που δεν αντέχουν να πληρώσουν
Χιλιάδες κάτοχοι Ι.Χ. συρρέουν τις τελευταίες ημέρες στο γκισέ της Εφορίας σχηματίζοντας ουρές για να καταθέσουν τις πινακίδες των αυτοκινήτων τους και να απαλλαγουν από τα νέα, τσουχτερά τέλη κυκλοφορίας.
Πρόκειται κυρίως για κατόχους αυτοκινήτων δεκαετίας και άνω, χαμηλών κυρίως εισοδημάτων, οι οποίοι δεν μπορούν ούτε να τα πουλήσουν, αφού τα χρήματα που θα εισπράξουν είναι ελάχιστα, ούτε τα νέα τέλη αντέχουν να πληρώσουν.
Το σκεπτικό, άλλωστε, όσων...

καταθέτουν στις Εφορίες τις πινακίδες των αυτοκινήτων τους είναι ότι αν τα πουλούσαν θα κέρδιζαν πολύ λιγότερα χρήματα σε σχέση με τα τέλη που υποχρεούνται να καταβάλουν και τα οποία μετά την αύξησή τους φέτος σε πολλές περιπτώσεις πλησιάζουν ή και ξεπερνούν τα 1.000 ευρώ. Για παράδειγμα, για ένα όχημα 30ετίας, 2.000 κυβικών εκατοστών, τα νέα «πράσινα» τέλη που θα κληθεί να πληρώσει για το 2010 ο ιδιοκτήτης του ξεπερνούν τα 800 ευρώ, αλλά αν επιχειρήσει να το πουλήσει δεν θα εισπράξει πάνω από 400-600 ευρώ!

Εκείνοι που στο όνομα της περιβαλλοντικής πολιτικής καλούνται να πληρώσουν τα πιο τσουχτερά ποσά είναι ιδιοκτήτες παλαιών Ι.Χ. Εκτός όμως από αυτούς, χιλιάδες είναι και οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων νεώτερης ηλικίας που επειδή έχουν και δεύτερο όχημα προτιμούν να αποσύρουν το παλαιότερο, καταθέτοντας την πινακίδα κυκλοφορίας του στην Εφορία ώστε να απαλλαγούν από τα «πράσινα» τέλη, τα οποία κοστίζουν μέχρι και 80% υψηλότερα από τα αντίστοιχα περυσινά.

«ΤΑ ΝΕΑ» επικοινώνησαν με πολλές Εφορίες, μεταξύ των οποίων αυτές της Γλυφάδας, του Περιστερίου, του Κορωπίου, του Χολαργού και της Αγίας Παρασκευής, όπου φέτος τον Δεκέμβριο οι «δηλώσεις ακινησίας» αυτοκινήτου, όπως χαρακτηριστικά λέγονται, έχουν μέχρι και τριπλασιασθεί (196%) έναντι του αντίστοιχου περυσινού μήνα, με αποτέλεσμα να επικρατεί το αδιαχώρητο. Παραλαμβάνουν 100-150 δηλώσεις την ημέρα
Τόσο στις συγκεκριμένες Εεφορίες της Αττικής όσο και σε άλλων μεγάλων πόλεων, για παράδειγμα στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, οι υπάλληλοι παραλαμβάνουν καθημερινά 100 έως 150 πινακίδες. Η κατακόρυφη αύξηση του όγκου εργασίας έχει «βραχυκυκλώσει» πολλές Εφορίες και προκειμένου να εξυπηρετηθούν και όσοι δεν προλάβουν να καταθέσουν πινακίδες μέσα στο 2009, δεν αποκλείεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να δοθεί παράταση και πέραν της Πέμπτης 31ης Δεκεμβρίου, τελευταίας προθεσμίας για την υποβολή της σχετικής αίτησης. Η παράταση είναι πιθανή, δεδομένου ότι εκτός από όσους θέλουν να καταθέσουν πινακίδες ουρές τις ημέρες αυτές σχηματίζουν στις Εφορίες και εκείνοι που απευθύνονται σε αυτές- και όχι στις τράπεζες- για να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας.

Συγκεκριμένα, περίπου 800 αιτήσεις κατάθεσης πινακίδων έναντι 270 πέρυσι (196% περισσότερες) έχει δεχθεί από τις αρχές Δεκεμβρίου μέχρι και χθες η Εφορία Γλυφάδας, 645 έναντι 270 πέρυσι (139%) η Α΄ Περιστερίου, 350 έναντι 153 η ΔΟΥ Χολαργού (129%), 1.400 έναντι 650 (115%) η ΔΟΥ Κορωπίου και 500 έναντι 320 (56%) η Εφορία της Αγίας Παρασκευής.

Η κυβέρνηση ανησυχεί για τη δυσφορία που έχει προκαλέσει η ταχυδρόμηση των νέων τελών και προτίθεται από του χρόνου να επανεξετάσει την πολιτική της για τα τέλη του 2011, όπως δήλωσε και σε πρόσφατη τηλεοπτική συνέντευξη ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωσταντίνου.

Η διαδικασία της κατάθεσης πινακίδων δεν είναι τόσο απλή. Οι περισσότερες Εφορίες απαιτούν αντίγραφο του Ε9, μαζί με υπεύθυνη δήλωση από τον ιδιοκτήτη του Ι.Χ., που να αποδεικνύει ότι έχει στην κυριότητά του πάρκινγκ ή κάποιον ιδιόκτητο περιφραγμένο χώρο, όπου θα σταθμεύει το αυτοκίνητό του για όσο καιρό οι πινακίδες θα βρίσκονται στην Εφορία. Άλλες ωστόσο περιορίζονται σε μια υπεύθυνη δήλωση ότι ο ιδιοκτήτης του Ι.Χ. έχει δική του αυλή ή κάποιον άλλο χώρο για να θα σταθμεύει το όχημά του όσο καιρό δεν θα έχει πινακίδες. Ο κάτοχος του Ι.Χ. θα πρέπει επίσης να έχει εξοφλήσει το σύνολο των τελών των προηγούμενων ετών.


Πιο ακριβά τα τέλη από το αυτοκίνητο!

ΑΓΟΡΑΣΕ το αυτοκίνητό του το 1971. Ένα επιβατικό Citro n 2.000 κ.εκ. Μέχρι πέρυσι πλήρωνε 440 ευρώ τέλη κυκλοφορίας.

Από φέτος όμως, με βάση το νέο σύστημα, θα κληθεί να καταβάλει το ποσό των 821 ευρώ. Πρόκειται για αύξηση της τάξεως του 87%. «Τα τέλη που καλούμαι να πληρώσω είναι πιο ακριβά από την αξία του αυτοκινήτου μου», λέει ο κ. Γιάννης Ανουσάκης. «Αν θελήσω σήμερα να το πουλήσω δεν θα πιάσω πάνω από 400-600 ευρώ.

Και το αστείο είναι ότι εγώ δεν πολυχρησιμοποιώ το αυτοκίνητο. Το συντηρώ σε καλή κατάσταση αλλά μετακινούμαι στην πόλη κυρίως με μοτοσυκλέτα. Γι΄ αυτό και θα καταθέσω τις πινακίδες στην Εφορία. Το αυτοκίνητο ρυπαίνει όταν λειτουργεί, όχι όταν μένει ακίνητο. Κατά συνέπεια, τα τέλη κυκλοφορίας σε όλους και η αύξησή τους δεν έχουν στόχο τη μείωση της ρύπανσης, αλλά είναι φόρος».

Με την άποψή του συμφωνεί και ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Κλασικού Οχήματος, Στέφανος Σαμακάς. «Με τη ρύθμιση για τα τέλη επιβαρύνονται όσοι έχουν παλαιά αυτοκίνητα ανεκτίμητης αξίας, όπως τα παλαιά Φολκσβάγκεν (σκαραβαίοι), τα οποία μπαίνουν στην ίδια κατηγορία με τα καταλυτικά οχήματα πρώτης τεχνολογίας, όσα κυκλοφόρησαν μετά το 1993».
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας τα τέλη - φωτιά
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Σίλα Αλεξίου

ΤΗΝ ΑΚΥΡΩΣΗ της υπουργικής απόφασης με την οποία καθορίστηκαν τα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων ζητεί η καταναλωτική οργάνωση ΙΝΚΑ, με προσφυγή που κατέθεσε στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Η οργάνωση επικαλείται μια σειρά λόγων για να καταδείξει ότι η επίδικη απόφαση είναι αντισυνταγματική, παράνομη και αντίθετη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) και στη Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Κοινότητας.

Ειδικότερα υποστηρίζει ότι με την επιβολή αυξημένων τελών κυκλοφορίας στα παλαιά αυτοκίνητα παραβιάζεται η συνταγματική αρχή της ισότητας και της αναλογικότητας, αλλά και η ΕΣΔΑ, καθώς οι κάτοχοί τους κατά κανόνα είναι πολίτες μειωμένων εισοδημάτων, οι οποίοι καταφεύγουν σε αυτά επειδή αδυνατούν να αγοράσουν καινούργια.

Ωστόσο, τα παλαιά οχήματα ελέγχονται τακτικά από τα ΚΤΕΟ και δεν υπολείπονται των νέων σε λειτουργικότητα, όπως τονίζουν, ενώ οι πολίτες με τα χαμηλά εισοδήματα, λόγω του υπερβολικού ύψους των τελών, θα υποχρεωθούν να στερηθούν το αυτοκίνητό τους, είτε εκποιώντας το είτε παραδίδοντας τις πινακίδες κυκλοφορίας.

Από την άλλη, σημειώνουν, απαλλάσσονται των αυξημένων περιβαλλοντικών τελών τα ταξί και τα λεωφορεία δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης, στα οποία επιβάλλονται μειωμένα τέλη κυκλοφορίας παρά το γεγονός ότι είναι πιο ρυπογόνα.
ΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: